Εκ της Ι.Μ. Μαρωνείας & Κομοτηνής.
Η Γέννηση του Χριστού περιγράφεται από τον ευαγγελιστή
Ματθαίο κατά τρόπο που δείχνει προκαταβολικά την πορεία του Μεσσία μέσα στον
κόσμο:
Ο νεογέννητος Χριστός ευθύς ως εισέρχεται στον παρόντα
κόσμο γνωρίζει την καταδίωξη και εχθρότητα εκ μέρους των αρχόντων. Η εχθρότητα
αυτή βρίσκει τον κύριο εκπρόσωπό της στο βασιλιά Ηρώδη, η θηριωδία του οποίου
μας είναι γνωστή από τους ιστορικούς της εποχής.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο θάνατος του Χριστού
προανακρούεται ήδη από την στιγμή της γεννήσεώς του. Η όλη πορεία του Χριστού
μέσα στον κόσμο θα είναι σταυρός αγάπης και θυσίας, ένας σταυρός στον οποίο θα
νικηθεί οριστικά η δαιμονική δύναμη για να λάμψει το φως της αναστάσεως.
Όσο κι αν φαίνεται ότι οι κοσμικές σατανικές δυνάμεις
κυριαρχούν πάνω στην ανθρωπότητα, η επικράτησή τους είναι φαινομενική και
προσωρινή, γιατί βασικά μέσα στην ιστορία πραγματοποιείται το σωτηριολογικό
σχέδιο της θείας οικονομίας, το οποίο κανείς δεν μπορεί να ανατρέψει ή να
ματαιώσει. Η θηριωδία του Ηρώδη, που εκδηλώθηκε με την απάνθρωπη σφαγή των
δεκατεσσάρων χιλιάδων νηπίων στη Βηθλεέμ και στη γύρω περιοχή, δεν ήταν δυνατό
να σταματήσει ήδη από την αρχή του το έργο του νεογέννητου Μεσσία.
Το ότι η πρόνοια του Θεού προστατεύει το θείο βρέφος από
την απειλητική μανία του κοσμικού άρχοντα, ότι το καθοδηγεί σε ασφαλές μέρος
και το προειδοποιεί τελικά για τη δυνατότητα επιστροφής στην πατρίδα του
αποτελεί ένα στοιχείο αισιοδοξίας για την αντιμετώπιση των κινδύνων της ζωής.
Καθένας μας διαθέτει ίσως από την προσωπική του ζωή κάποιο συγκλονιστικό βίωμα
που το χέρι του Θεού ενήργησε προστατευτικά πάνω του.
Το αισιόδοξο μήνυμα που μας απευθύνει η σημερινή διήγηση
είναι ότι παρά το φαινομενικό θρίαμβο του κακού, του μίσους και της θηριωδίας
μέσα στην ιστορία των ανθρώπων, τελικά επιβάλλεται η δύναμη της αγάπης και της
καλοσύνης. Ότι ο Θεός γεννιέται σαν άνθρωπος μέσα στην ιστορία αποτελεί ακριβώς
μια απόδειξη για το στοργικό ενδιαφέρον του Θεού να λυτρώσει τον άνθρωπο από
τις δαιμονικές δυνάμεις της καταστροφής και του αφανισμού.
Το Ευαγγελικό
Ανάγνωσμα της Κυριακής μετά την Χριστού Γέννησιν
(Ματθ. β΄ 13-23)
Ἀναχωρησάντων τῶν μάγων, ἰδοὺ ἄγγελος Κυρίου φαίνεται κατ᾿ ὄναρ τῷ Ἰωσὴφ λέγων· ἐγερθεὶς παράλαβε τὸ παιδίον καὶ τὴν μητέρα αὐτοῦ καὶ φεῦγε εἰς Αἴγυπτον, καὶ ἴσθι ἐκεῖ ἕως ἂν εἴπω σοι· μέλλει γὰρ Ἡρῴδης ζητεῖν τὸ παιδίον τοῦ ἀπολέσαι αὐτό. Ὁ δὲ ἐγερθεὶς παρέλαβε τὸ παιδίον καὶ τὴν μητέρα αὐτοῦ νυκτὸς καὶ ἀνεχώρησεν εἰς Αἴγυπτον, καὶ ἦν ἐκεῖ ἕως τῆς τελευτῆς Ἡρῴδου, ἵνα πληρωθῇ τὸ ρηθὲν ὑπὸ τοῦ Κυρίου διὰ τοῦ προφήτου
λέγοντος· ἐξ Αἰγύπτου ἐκάλεσα τὸν υἱόν μου. Τότε Ἡρῴδης
ἰδὼν ὅτι
ἐνεπαίχθη
ὑπὸ τῶν
μάγων, ἐθυμώθη λίαν, καὶ ἀποστείλας
ἀνεῖλε
πάντας τοὺς παῖδας τοὺς ἐν
Βηθλεὲμ
καὶ ἐν
πᾶσι
τοῖς ὁρίοις
αὐτῆς ἀπὸ
διετοῦς
καὶ κατωτέρω,
κατὰ τὸν
χρόνον ὃν ἠκρίβωσε παρὰ τῶν
μάγων. Τότε ἐπληρώθη τὸ
ρηθὲν ὑπὸ Ἱερεμίου
τοῦ
προφήτου λέγοντος· φωνὴ ἐν
Ραμᾷ ἠκούσθη,
θρῆνος
καὶ
κλαυθμὸς καὶ ὀδυρμὸς
πολύς· Ραχὴλ κλαίουσα τὰ τέκνα αὐτῆς,
καὶ οὐκ ἤθελε
παρακληθῆναι, ὅτι οὐκ
εἰσίν.
Τελευτήσαντος δὲ τοῦ Ἡρῴδου
ἰδοὺ ἄγγελος
Κυρίου κατ᾿ ὄναρ φαίνεται τῷ Ἰωσὴφ ἐν
Αἰγύπτῳ
λέγων· ἐγερθεὶς παράλαβε τὸ
παιδίον καὶ τὴν μητέρα αὐτοῦ
καὶ
πορεύου εἰς γῆν Ἰσραήλ·
τεθνήκασι γὰρ οἱ
ζητοῦντες
τὴν
ψυχὴν
τοῦ
παιδίου. Ὁ δὲ ἐγερθεὶς
παρέλαβε τὸ παιδίον καὶ τὴν
μητέρα αὐτοῦ καὶ ἦλθεν
εἰς
γῆν Ἰσραήλ.
Ἀκούσας
δὲ ὅτι
Ἀρχέλαος
βασιλεύει ἐπὶ τῆς Ἰουδαίας
ἀντὶ Ἡρῴδου
τοῦ
πατρὸς
αὐτοῦ, ἐφοβήθη
ἐκεῖ ἀπελθεῖν·
χρηματισθεὶς δὲ κατ᾿ ὄναρ
ἀνεχώρησεν
εἰς
τὰ
μέρη τῆς Γαλιλαίας, καὶ ἐλθὼν
κατῴκησεν
εἰς
πόλιν λεγομένην Ναζαρέτ, ὅπως πληρωθῇ τὸ
ρηθὲν
διὰ τῶν
προφητῶν ὅτι Ναζωραῖος
κληθήσεται.
Απόδοση στη
νεοελληνική
Ὅταν ἀνεχώρησαν οι
μάγοι, ὁ ἄγγελος τοῦ Κυρίου ἐμφανίζεται εἰς τὸν Ἰωσὴφ σὲ ὄνειρον καὶ τοῦ λέγει· σήκω, πάρε τὸ παιδί καὶ τὴν μητέρα του
καὶ φύγε εἰς τὴν Αἴγυπτον καὶ μεῖνε ἐκεῖ, ἕως ὅτου σοῦ πῶ, διότι ὁ Ἡρώδης σκοπεύει νὰ ἀναζητήσῃ τὸ παιδὶ διὰ νὰ τὸ σκοτώσῃ. Ὅταν ὁ Ἰωσὴφ ἐξύπνησε, ἐπῆρε νύχτα τὸ παιδὶ καὶ τὴν μητέρα του
καὶ ἀνεχώρησεν εἰς τὴν Αἴγυπτον καὶ ἔμεινεν ἐκεῖ μέχρι τοῦ θανάτου τοῦ Ἡρώδη, διὰ νὰ ἐκπληρωθῇ ἐκεῖνο ποὺ ἐλέχθη ἀπὸ τὸν Κύριον διὰ τοῦ
προφήτου· Ἐξ Αἰγύπτου ἐκάλεσα τὸν υἱόν
μου. Τότε ὁ Ἡρώδης, ἐπειδὴ εἶδε ὅτι ἐξαπατήθηκε ἀπὸ τοὺς μάγους, ἐθύμωσε πάρα πολὺ καὶ ἔστειλε καὶ ἐσκότωσε ὅλα τὰ παιδιὰ εἰς τὴν Βηθλεὲμ καὶ εἰς ὅλα τὰ περίχωρά της ἀπὸ δύο ἐτῶν καὶ κάτω, σύμφωνα πρὸς τὸν χρόνον, τὸν ὁποῖον ἐξακρίβωσε ἀπὸ τοὺς μάγους. Τότε ἐκπληρώθηκε ἐκεῖνο ποὺ ἐλέχθη διὰ τοῦ Ἱερεμία τοῦ προφήτου· φωνὴ ἀκούσθηκε εἰς τὴν Ραμά, θρῆνος, κλάμα καὶ μεγάλος ὀδυρμός. Ἦτο ἡ Ραχὴλ ποὺ ἔκλαιε τὰ παιδιά της καὶ δὲν ἤθελε νὰ παρηγορηθῇ, διότι δὲν ὑπάρχουν
πλέον. Μετὰ τὸν θάνατον τοῦ Ἡρώδη, ἄγγελος τοῦ Κυρίου ἐμφανίζεται, εἰς ὄνειρο, εἰς τὸν Ίωσήφ, ὅταν ἦτο εἰς τὴν Αἴγυπτον, καὶ τοῦ λέγει· σήκω, πάρε τὸ παιδὶ καὶ τὴν μητέρα του καὶ πήγαινε εἰς τὴν γῆν τοῦ Ἰσραήλ, διότι ἔχουν πεθάνει ἐκείνοι, ποὺ ἐζητοῦσαν τὴν ζωὴν τοῦ παιδιοῦ. Αὐτὸς δὲ ὅταν ἐξύπνησε, ἐπῆρε τὸ παιδὶ καὶ τὴν μητέρα του καὶ ἦλθεν εἰς τὴν γῆν τοῦ Ἰσραήλ. Ἐπειδὴ ὅμως ἄκουσε ὅτι ὁ Ἀρχέλαος εἶναι βασιλεὺς τῆς Ἰουδαίας ἀντὶ τοῦ πατέρα του Ἡρώδη, φοβήθηκε νὰ μεταβῇ ἐκεῖ. Εἰς ὄνειρον
καθωδηγήθηκε ἀπὸ τὸν Θεὸν καὶ ἔφυγε εἰς τὰ μέρη τῆς Γαλιλαίας. Καὶ ὅταν ἔφθασε, ἔμεινε εἰς πόλιν, ποὺ ὠνομάζετο
Ναζαρέτ, διὰ νὰ ἐκπληρωθῇ ἐκεῖνο, τὸ ὁποῖον ἐλέχθη ἀπὸ τοὺς προφῆτας, ὅτι δηλαδὴ θὰ ὀνομασθῇ Ναζωραῖος.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου