Η Κομισιόν στην απάντησή της
αναγνωρίζει ότι οι τεράστιες περικοπές στην Παιδεία θα οδηγήσουν σε αύξηση της «πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου» και θα επηρεάσουν
«τη φοίτηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση», και επίσης
προαναγγέλει την αναστολή «υποστηρικτικών
μηχανισμών» σε φτωχούς σπουδαστές, όπως η επιδότηση στέγασης, γευμάτων και μεταφοράς μαθητών.
Ο Νίκος Χουντής σε ερώτησή του έθεσε
το θέμα της υποχρηματοδότησης της Παιδείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και
συγκεκριμένα στην Ελλάδα, «που βρίσκεται στον τρίτο χρόνο οικονομικής
προσαρμογής, με τεράστιες περικοπές στις δημόσιες δαπάνες, συμπεριλαμβανομένης
της εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα η πλειοψηφία των σχολείων και
των πανεπιστημίων να υπολειτουργούν», και ζήτησε πληροφορίες σχετικά με
τις «σωρευτικές μειώσεις (2009-2012) στους μισθούς των εκπαιδευτικών στην
Ελλάδα και για τους τρεις κλάδους της εκπαίδευσης (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια,
τριτοβάθμια) και στις δαπάνες για την εκπαίδευση γενικά».
Στην απάντησή της εξ ονόματος της
Κομισιόν, η Επίτροπος για θέματα Εκπαίδευσης και Πολιτισμού Ανδρούλλα Βασιλείου, αποκαλύπτει το μέγεθος της
καταστροφής που έχει επιφέρει η εφαρμογή του Μνημονίου στην Εκπαίδευση,
αναφέροντας μεταξύ άλλων:
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει πλήρη
επίγνωση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στις δημόσιες δαπάνες για την
εκπαίδευση στα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανόμενης της Ελλάδας, στην οποία ο
δείκτης δαπανών για την εκπαίδευση σε σχέση με το ΑΕΠ παρέμεινε σχεδόν σταθερός
καθόλη τη διάρκεια της κρίσης (δεδομένα COFOG,
περίπου 4% του ΑΕΠ για την περίοδο
2008-11), επειδή όμως η σωρευτική απώλεια του ΑΕΠ
ανήλθε στο 25% περίπου, οι δαπάνες για την παιδεία μειώθηκαν σε ανάλογο
ποσοστό.
Όσον αφορά τους
μισθούς των εκπαιδευτικών, από πρόσφατη μελέτη της Εurydice, προκύπτει ότι το 2012 οι ελληνικές δαπάνες
για το ανθρώπινο δυναμικό μειώθηκαν σε σύγκριση με το
προηγούμενο έτος κατά 24%, ως συνέπεια διάφορων μέτρων που ελήφθησαν από
το 2010.
Όσον αφορά τις μειώσεις της
χρηματοδότησης των μηχανισμών υποστήριξης για τους μαθητές, στην έκθεση
αναφέρεται ότι καταβάλλονται προσπάθειες να
διατηρηθεί η υποστήριξη για επιδότηση στέγασης, γευμάτων ή μεταφοράς, αλλά η
κρίση ενδέχεται να είχε σημαντικές επιπτώσεις.
Η Επιτροπή κατανοεί το γεγονός ότι οι
χαμηλές δημόσιες επενδύσεις δυσχεραίνουν την επίτευξη των
εθνικών στόχων στο πλαίσιο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020», π.χ. σχετικά με την
πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου και τη φοίτηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και ότι,
όπως επισημάνθηκε στην ετήσια επισκόπηση της ανάπτυξης (ΕΕΑ) τόσο του 2012 όσο
και του 2013, οι επενδύσεις στην εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση είναι
σημαντικές για τη στήριξη της μακροπρόθεσμης βιώσιμης ανάπτυξης στην Ελλάδα».
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου