inkomotininews@gmail.com

Ολόκληρη η ομιλία του Μητροπολίτη Μαρωνείας και Κομοτηνής κ.κ. Παντελεήμονος κηρύττοντας την…


…επίσημη έναρξη των επετειακών εκδηλώσεων για τη συμπλήρωση 93 ετών από την απελευθέρωση και ενσωμάτωση της Θράκης στον Εθνικό κορμό.

«Η ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ Η ΕΚΠΛΗΡΩΣΗ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΠΟΘΩΝ ΤΩΝ ΘΡΑΚΩΝ.

Εναι μοίρα τς χώρας μας...
...καί το λαο μας νά ντιμετωπίζουν τίς θύελλες τς στορίας στήν πιό ντονη μορφή τους. Μόνιμα κρέμεται κίνδυνος λοκληρωτικς ξαφάνισης. σημερινή οκονομική καί κοινωνική κρίση πειλε νά ναιρέσει καί νά μηδενίσει τόν μόχθο δεκαετιν καί νά νατρέψει τήν κατάταξη τς χώρας μας σέ ζηλευτή θέση σέ σχέση μέ τούς γείτονές της.

μως, ατά πού χάσαμε εναι δυνατόν νά τά ναπληρώσουμε. Καί ατό θά γίνει, πως κατ΄ πανάληψιν τό χουμε κατορθώσει στὴν πρόσφατη ἱστορική μας διαδρομή ὡς Ἔθνος. Σύμφωνα μέ τήν στορική μας μπειρία, ο καταστροφές καί ο συμφορές ντιμετωπίζονται μέ τή χάρη το Θεο, στε σύντομα νά ποκαθιστομε τίς πώλειες.

 Κατά τή σημερινή πέτειο τς πελευθέρωσης καί τς νσωμάτωσης τς Θράκης στό λληνικό Κράτος, καλό θά εναι νά κατανοήσουμε τίς δυσκολίες καί τά μπόδια πού ντιμετωπίσαμε τότε. Τήν πελευθέρωση τς Θράκης τό 1919-1920 συνόδευσε Μικρασιατική καί Θρακική Καταστροφή το 1922. Μεγάλο τμμα το λληνικο θνους γκαταλείπει τίς στίες του καί καταφεύγει στό λληνικό Κράτος. Τό 1922 σημαίνει τό τέλος το κτός τν λλαδικν συνόρων λληνισμο πού κατοικοσε σέ να ερύτατο γεωγραφικό χρο. Τό δίπολο θήνα-Κωνσταντινούπολη μέ κόμβους καί προεκτάσεις τήν δησσό, τή Σμύρνη καί τήν λεξάνδρεια δέν πάρχει πλέον. Θράκη κατατέμνεται καί διαμοιράζεται μεταξύ τριν θνικν κρατν. κμαος θρακικός λληνισμός φίσταται τρομακτική φθορά.

Εδικότερα, νσωμάτωση τς Θράκης στό Ἑλληνικό Κράτος δήγησε σέ μία σειρά οσιαστικν μετασχηματισμν καί λλαγν καί στό πεδίο τς πολιτικς, τς οκονομικς καί κοινωνικς δραστηριότητας τν κατοίκων της. Ο αἰῶνες τς θωμανικς κυριαρχίας εχαν διαμορφώσει ναν συγκεκριμένο τρόπο ζως, μέ σταθερές συνθκες καί μικρές δυνατότητες λλαγν, πού μέσως μετά τήν νσωμάτωση θά πρεπε νά προσαρμοστον στίς νέες καταστάσεις καί νά ναρμονιστον μέ τίς ντίστοιχες δομές το λληνικο Κράτους.

Βέβαια, δέν παρουσίαζε λόκληρη Θράκη τά δια κοινωνικά, οκονομικά καί πολιτικά πολιτισμικά χαρακτηριστικά. πρχε μεγάλη διαφορά μεταξύ τοῦ στραμμένου πρός τήν Ερώπη κόσμου τν πόλεων καί τς γροτικς νδοχώρας, που χριστιανοί καί μουσουλμάνοι γρότες συνέχιζαν τίς πρακτικές καί τίς παραδόσεις αώνων. δ θά μς πασχολήσει τό δυτικό κομμάτι τς Θράκης, ατό πού ντάχθηκε στήν λληνική πικράτεια μέ τά γεγονότα το 1920, καί κολούθησε νάλογη στορική πορεία κτοτε.

Σημαντική πηγή γιά τήν κατάσταση πού λληνική διοίκηση παρέλαβε στή Θράκη, λλά καί γιά τούς ντίστοιχους σχεδιασμούς της ς πρός τό μέλλον τς νέας ατς λληνικς παρχίας, ποτελον τά πομνήματα καί ο κθέσεις πού ο διάφορες προξενικές ρχές τν θρακικν πόλεων καί τά πρτα ργανα διοίκησης, μέ κορυφαο τόν Χαρίσιο Βαμβακᾶ, στελναν στίς προϊστάμενες ρχές τους. πό τά κείμενα ατά προκύπτει τι ο εφορες γροτικές κτάσεις, διαίτερα μάλιστα κοιλάδα το Ἕβρου, ταν καλλιέργητες καί νεκμετάλλευτες, ν θά μποροσαν νά προσφέρουν μεγάλες ποσότητες δημητριακν, βαμβακιο καί ρυζιο. Προτείνεται, μάλιστα, διαρρύθμιση τν μέσων καλλιέργειας, στε νά αξηθε παραγωγή.

Πρόκειται γιά μία προσπάθεια μετασχηματισμο το οκονομικο μοντέλου τς θωμανικς Ατοκρατορίας στά ρια καί μέ τίς συνθκες τς λληνικς οκονομίας πού, χοντας στραμμένα τά μάτια πρός τήν Δυτική Ερώπη, προσπαθοσε νά μιμηθε ερωπαϊκά πρότυπα οκονομικς νάπτυξης. Προτείνεται μεση δρυση ποκαταστημάτων τς θνικς Τράπεζας τς λλάδος στήν Ξάνθη, τήν Κομοτηνή, τήν λεξανδρούπολη καί τό Σουφλί, στε νά κινονται κεφάλαια, νά χορηγονται δάνεια καί νά πικρατήσει συναλλαγματική σταθερότητα νάμεσα στά ξένα νομίσματα πού κυκλοφοροσαν στήν περιοχή, μέ πώτερο στόχο τήν τόνωση τς οκονομικς ζως καί τήν νίσχυση τς παραγωγς. Στήν δια κατεύθυνση θίγεται συχνά τό πρόβλημα τῆς λλειψης τίτλων διοκτησίας, πολλοί πό τούς ποίους εχαν χαθε μέ τήν βουλγαρική κατοχή, καί προτείνεται προσφυγή στά κτηματολόγια τν καζάδων, στήν δριανούπολη. νάπτυξη, μέ τίς πολιτικές καί κοινωνικές διαστάσεις της, πρξε πρτος στόχος τς λληνικς διοίκησης. Στό πλαίσιο ατό ξασφαλίστηκε μαλή ργάνωση καί λειτουργία τς τηλεγραφικς καί τς ταχυδρομικς πηρεσίας, ο ποες κόμη καί κατά τήν περίοδο τς Διασυμμαχικς Κατοχς διεξαγόταν πό εδικό γραφεο, γκατεστημένο στήν ντιπροσωπεία καί τά Γραφεα Περιθάλψεως. ποστολή στή Θράκη 30 τηλεφωνικν συσκευν πό τό πουργεο Συγκοινωνιν σήμανε τήν ρχή το τηλεφωνικο δικτύου τς περιοχς, ν τά δημόσια ργα, μέ πρωτεύουσα τήν δοποιία, σχεδιάστηκαν στε νά ξυπηρετήσουν ατήν κριβς τήν ναπτυξιακή διάσταση. Δρόμοι, γεφύρια καί λιμάνια, μέ κυριότερο κενο τς λεξανδρούπολης, ντάχθηκαν στό σχεδιασμό ατόν, ν διαίτερη μέριμνα λήφθη γιά τήν πισκευή καί νασύσταση οκισμν πού ο πολεμικές πιχειρήσεις εχαν ρημώσει, πως συνέβαινε μέ τή Μάκρη. Εναι χαρακτηριστικές, γιά τήν προσπάθεια ατή, ο κθέσεις το Χαρίσιου Βαμβακᾶ πρός τόν Ὑπουργό ξωτερικν Ν. Πολίτη, γύρω πό τήν νοικοδόμηση καί τήν οκονομική ργάνωση τς Θράκης μετά τήν νσωμάτωσή της στό Ἑλληνικό Κράτος.

 Τό πολιτικό σύστημα τν λλήνων τς Θράκης, πρίν πό τήν νσωμάτωση, βασισμένο στήν ρχή τν θνοτήτων το Ὀθωμανικο Κράτους, πρεπε νά ναρμονιστε πρός τό λληνικό πολιτικό σύστημα. Στήν νατολική Θράκη, γιά παράδειγμα, κατά τό σύντομο διάστημα τς διοίκησης τς «λληνικς ρμοστείας» (1920-1922) ργανώθηκαν 4 νομοί (δριανούπολης, Σαράντα κκλησιν, Ραιδεστο καί Καλλίπολης) μέ 23 ποδιοικήσεις. Προϋπολογίσθηκαν μέ κρίβεια τά δημόσια σοδα καί ξοδα καί ργανώθηκε τό ργο τς παλιννόστησης τν προσφύγων, μέ ξασφάλιση τν ναγκαίων οκονομικν πόρων. Φυσικά, ο τοπικοί προύχοντες, ατοί πού εχαν τόν πρτο ρόλο στή διοίκηση τν λληνικν κοινοτήτων, συνέχισαν τόν γετικό ρόλο τους, μέ τήν νταξή τους στά κυρίαρχα σχήματα τς λληνικς πολιτικς ζως.

γετική τάξη τν λλήνων τς Θράκης συνδεόταν κυρίως μέ τό μπόριο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ποτελον ο καπνέμποροι τς Ξάνθης, παρξη τν ποίων στηρίχθηκε στή συστηματική καπνοκαλλιέργεια τς περιοχς. Στήν πόλη τς Ξάνθης ο καπνεργάτες ποτελοσαν τό κοινωνικό σοδύναμο τοῦ γρότη καπνοκαλλιεργητ τς παίθρου καί σχημάτιζαν πίσης μία διαίτερη τάξη. Τό σχμα ατό διατηρήθηκε καί μετά τήν νσωμάτωση καί συνέχισε νά πάρχει, μέχρι πού ο νέες συνθκες δήγησαν στήν τόνηση καί στήν ξαφάνιση τν καπνεμπόρων, ο ποοι νέλαβαν λλες, μεταπρατικές κατά κανόνα, οκονομικές δραστηριότητες, ν καί καπνοκαλλιέργεια συνεχίζεται μέχρι σήμερα στήν περιοχή. Ο προϋπολογισμοί τς λληνικς Τραπέζης δριανουπόλεως, πού σώζονται μέ λεπτομέρειες μετά τό 1908, δείχνουν τή σαφ γεωργική κατεύθυνση τς οκονομικς ργάνωσης το θρακικο χώρου.

μέσως μετά τήν νσωμάτωση, ο κοινωνικές καί πολιτισμικές διαφορές στή Θράκη νάμεσα στό μουσουλμανικό καί χριστιανικό στοιχεο δέν φαίνονται νά κυριαρχον. Χαρακτηριστική, γιά τήν περίπτωση, εναι κίνηση τν Πομάκων τς λληνικς Θράκης (1918-1923), πού μέ τούς ντιπροσώπους καί τά πομνήματά τους ζητοσαν νά νταχθε περιοχή τους στήν λληνική πικράτεια. κόμη καί μετά τήν νσωμάτωση ο Πομάκοι, λλά καί πολλοί πό τούς πόλοιπους μουσουλμάνους τς περιοχς, συνέχισαν νά πιμένουν στίς πόψεις τους, στε ταν τό 1923 Φουάτ Βέης θέλησε νά συστήσει τουρκο-βουλγαρικό θρακικό Κομιτᾶτο, γιά νά πισθοκοπήσει τόν λληνικό στρατό, ο μουσουλμᾶνοι ρνήθηκαν νά νταχθον σέ ατό, ματαιώνοντας τήν προσπάθεια, γεγονός πού δήγησε σέ κύμα δολοφονιν. συνεργασία Νεοτούρκων καί Βουλγάρων βρκε ντίθετους τούς μουσουλμάνους τς λληνικς Θράκης, προσέγγιση τν ποίων μέ τήν Τουρκία συντελέσθηκε μετά τήν νσωμάτωση μέ τή Συνθήκη τς Λωζάννης. νσωμάτωση το 1920 βρκε χριστιανούς καί μουσουλμάνους σέ μία πολύτως ερηνική συνύπαρξη, στοιχεο πού προσδιορίζει καίρια τό κοινωνικό τοπίο στή Θράκη κείνης τς ποχς.

Πρίν πό τήν νσωμάτωση, οκονομική δραστηριότητα τν Θρακν γγραφόταν σέ να συγκεκριμένο περιβάλλον, στὂ ὁποῖο πρωτεύοντα ρόλο παιζαν πόλεις πως δριανούπολη καί ἡ Φιλιππούπολη, λλά καί μεγάλες μποροπανηγύρεις, πως ατή τς Οζουντζόβας. Μετά τά γεγονότα το 1920, μέ τίς νέες σορροπίες καί κυριαρχίες τς περιοχς, λλά καί μέ τά νέα σύνορα πού σχηματίστηκαν, ο συνθκες ατές λλαξαν ριζικά, συμπαρασύροντας στήν λλαγή δραστηριότητες, δομές, κόμη καί νοοτροπίες καί συμπεριφορές. κοινοτική ργάνωση καί δράση δωσε τή θέση της στήν κρατική προοπτική, ν καί γεωγραφική θέση τς Θράκης συνέχισε νά ποτελε παράγοντα εημερίας καί πλουτισμο γιά τούς κατοίκους της.

Μετά τήν νσωμάτωση, ο ὅροι ατοί λλαξαν μέ τόν ναδασμό τς γής, λλά καί μέ τίς νέες πραγματικότητες πού δημιούργησαν ο διάφορες προσφυγιές. Τήν λλαγή ατή, λλά καί τήν κατάσταση πού βρκαν ο λληνες στή Θράκη, περιγράφει μέ νάργεια Δημ. Κ. Σβολόπουλος στό βιβλίο του « Θράκη πό τήν λληνικήν διοίκησιν». κε βλέπουμε τι μετά τήν νσωμάτωση παλιννόστησαν στή Θράκη χιλιάδες κάτοικοί της πού εχαν ναγκαστε νά καταφύγουν στό λληνικό Κράτος. Περιγράφονται πίσης ο γκαταστάσεις τν προσφύγων πό τή Μικρά σία καί δίνεται μέ λεπτομέρειες φροντίδα το λληνικο Κράτους γιά νά ξαναπάρει Θράκη τή μορφή κατοικημένης περιοχς.

πληθυσμιακή ατή νανέωση φερε καί τή δημιουργία νέων ρων στήν κοινωνική καί οκονομική ζωή το τόπου. Νέα παγγέλματα, νέοι τρόποι καί ὅροι οκονομικς δραστηριότητας, κόμη καί νέα σύμβολα εσήχθησαν στήν παραδοσιακή καθημερινότητα τν κατοίκων. προώθηση μιᾶς σειρς ργων ποδομς καί φυσιογνωμίας στά παραμελημένα στικά κέντρα, κατάργηση τς βαρις φορολογίας, νίσχυση τν γροτν μέ δωρεάν παροχή σπόρων, ζώων, ργαλείων καί δρυση γεωργικν συνεταιρισμν, πιμελητηρίων καί λιμεναρχείων λλαξε τήν πάρχουσα κατάσταση.

 πό τήν λλη πλευρά, νσωμάτωση τς Θράκης στόν θνικό κορμό πρξε στορικό γεγονός μέ ερύτερες πολιτισμικές πιπτώσεις. ατονόητη ατή λήθεια σχύει βεβαίως καί γιά τόν παραδοσιακό πολιτισμό τς περιοχς, μορφή καί τό περιεχόμενο το ποίου καθορίστηκαν, σέ μεγάλο βαθμό πό τίς νέες πραγματικότητες πού τά συγκεκριμένα στορικά γεγονότα διαμόρφωσαν. Εναι γνωστό πώς παραδοσιακός πολιτισμός μιᾶς περιοχς δέν φίσταται νεξαρτήτως τς στορίας της καί πώς ο κάθε εδους στορικές λλαγές χουν μεσο ντίκτυπο στήν πολιτισμική φυσιογνωμία νός τόπου. λλωστε, παρόμοια φαινόμενα χουμε καί πό λλες περιοχές το λληνισμο πού ντάχθηκαν στό λεύθερο Ἑλληνικό Κράτος κατά τίς δύο πρτες δεκαετίες το 20ου αώνα.

Τά γεγονότα τς νσωμάτωσης, καί σα βεβαίως κολούθησαν, δήγησαν σέ λλαγή το πληθυσμιακο σκηνικο της περιοχς: μετά τό 1920 καί τό 1924 μία σειρά λληνικν πληθυσμν γκαταστάθηκαν στήν λληνική Θράκη, μέ προέλευση, κατά κύριο λόγο, πό τή Μικρά σία καί τόν Πόντο. Ο νθρωποι ατοί φερναν μαζί τους καί μία συλλογική παράδοση αώνων, σχηματοποιημένη σέ ναν ζωντανό καί πολύμορφο παραδοσιακό πολιτισμό, ο κδηλώσεις το ποίου συχνά διέφεραν πό τά ντίστοιχα φανερώματα το παραδοσιακο πολιτισμο τς Θράκης. Ατό ταν βεβαίως ναμενόμενο, φο εναι γνωστό πώς λληνικός παραδοσιακός πολιτισμός μφανίζεται δομημένος σέ μία σειρά τοπικν παραλλαγν πού, πέρα πό τόν κοινό ξονα τς Ἑλληνικότητας καί τς Ὀρθοδοξίας, μφανίζουν πολλές διαφορετικότητες, φειλόμενες, κτός τν λλων, καί στήν ντονη γεωγραφική διάσπαση το χώρου που λληνισμός πλώθηκε καί δρασε.

νσωμάτωση λλαξε τούς διους τούς στορικούς ρους τς παρξης καί ξέλιξης το θρακικο παραδοσιακο πολιτισμο. Ο νέες συνθκες πού προέκυψαν, πέδρασαν μεσα ἐπάνω στά παραδοσιακά παγγέλματα τν κατοίκων, λλά καί στά θιμα πού τά συνόδευαν καί ς να βαθμό τά προσδιόριζαν. Ο συντεχνίες χάθηκαν καί μαζί σβησαν λα κενα τά στοιχεα κοινωνικς συγκρότησης καί θιμικς ζως πού τίς συνόδευαν. λλαγή, γιά παράδειγμα, τν οκονομικν δομν, γγραφή τν παγγελματικν καί οκονομικν δραστηριοτήτων σέ να νέο θεσμικό καί γεωγραφικό πλαίσιο, που ο παραδοσιακές γορές μποροσαν νά ντικατασταθον πό νέους δρόμους μπορίου καί πικοινωνίας, νάλογους τν νέων συνόρων λλά καί τν διακρατικν σχέσεων πού διαμορφώνονταν στήν περιοχή, καί ο νέες νάγκες πού προέκυψαν, πέδρασαν μεσα πάνω στά παραδοσιακά παγγέλματα τν κατοίκων, λλά καί στά θιμα πού τά συνόδευαν καί ς να βαθμό τά προσδιόριζαν. Ο συντεχνίες μπορεῖ νὰ χάθηκαν, παρέμεινε μως γεωργία ς βασική παγγελματική πασχόληση, καί μαζί της λα τά θιμα τς λατρείας το γρο, μέχρι καί τήν λλαγή τν ρων καλλιέργειας καί τήν εσαγωγή τς μηχανς, μετά τόν Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ὁπότε καί σημειώθηκαν νέες ραγδαες λλαγές στό παραδοσιακό πολιτισμικό σκηνικό.

Παραλλήλως, χάραξη τν συνόρων καί τριχοτόμηση τς μείζονος Θράκης περιόρισε καί τροποποίησε τούς δρόμους πικοινωνίας καί διάδοσης τν κάθε εδους στοιχείων πολιτισμο. Ο δρόμοι τν τραγουδιν, τά θρησκευτικά πανηγύρια καί ο μποροπανηγύρεις πού συγκέντρωναν νθρώπους πό διάφορες γειτονικές περιοχές, ο γαμήλιες στρατηγικές ς πρός τόν τόπο προέλευσης τν μελλονύμφων, σύναψη τεχνητν συγγενειν καί ο γορές διάθεσης προϊόντων πό τά διάφορα ργαστήρια προσαρμόστηκαν στίς νέες ατές δαφικές συνοριακές πραγματικότητες, καί μαζί τους διαφοροποιήθηκαν, τόσο ο προϋποθέσεις σο καί ο σχηματοποιήσεις καί κδηλώσεις το παραδοσιακο πολιτισμο τς Θράκης. Ο νέες γορές φεραν καί νέες διακοσμητικές μορφές, διαφορετικούς τρόπους κφρασης καί παραδοσιακς καλλιτεχνικς δημιουργίας, διαμορφώνοντας νέες πραγματικότητες γιά τή Θράκη.

Ο πληθυσμοί πού, μέ τόν να τόν λλον τρόπο, συγκεντρώθηκαν στήν λληνική Θράκη στήν προσπάθειά τους νά μήν ποκοπον πό τήν παράδοσή τους καί πό τίς προγονικές τους ρίζες δωσαν, στίς πατροπαράδοτες πολιτισμικές μορφές το παραδοσιακο τους πολιτισμο, συμβολική ξία. Στό πλαίσιο ατό, μετά τήν νσωμάτωση στή Θράκη συνεχίστηκε δράση τν διαφόρων συλλόγων, μέ διαφορετικό στόσο περιεχόμενο καί σκοπό: ν, δηλαδή, πρίν τήν νσωμάτωση τό ζητούμενο παρόμοιων μορφν ργανωμένης δράσης ταν διατήρηση τς λληνικότητας τν κατοίκων, μετά τήν εσοδο στό λεύθερο Ἑλληνικό Κράτος ο κάθε λογῆς σύλλογοι ποσκοποσαν στό νά καταγράψουν καί νά διαφυλάξουν τά στοιχεα κενα το παραδοσιακο πολιτισμο πού θά μποροσαν νά προβληθον ς χαρακτηριστικά γνωρίσματα μίας διαίτερα φορτισμένης λληνικς ταυτότητας, μέ ντονο τοπικό χρμα.

συμπόρευση τς Θράκης μέ τίς στορικές τύχες το λληνικο Κράτους, μετά τήν νσωμάτωσή της πέδρασε πίσης καθοριστικά στόν λαϊκό πολιτισμό της. μετανάστευση, γιά παράδειγμα, δήγησε συχνά στή λήθη πολλές θιμικές πρακτικές, καί συχνά λλοίωσε παραδοσιακές νοοτροπίες, σέ μία διαδικασία πού ξεκινοσε πό τίς ντίστοιχες συμπεριφορές, ο ποες καί σχηματοποιοσαν τίς νοοτροπίες ατές.

πάρχουν τομες το παραδοσιακο πολιτισμο τς Θράκης πού δέν πηρεάστηκαν μεσα πό τήν νσωμάτωσή της στό Ἑλληνικό Κράτος: ο μορφές τς παραδοσιακς θρησκευτικς συμπεριφορς, τά θιμα το κύκλου τς ζως καί περιοχή τν δεισιδαιμονιν καί τν προλήψεων ποτελον χαρακτηριστικά παραδείγματα. πό τήν λλη πλευρά πάρχουν ξονες το λαϊκο πολιτισμο τς περιοχς πού μετά τήν νσωμάτωση εσλθαν σέ παρατεταμένες διαδικασίες μετάβασης, ο ποες κάποτε διήρκεσαν ς καί μετά τήν πολιτισμικά κρίσιμη δεκαετία 1940-1950, καί ο ποες δήγησαν τίς μορφές το παραδοσιακο πολιτισμο σέ μετεξελίξεις καί μετασχηματισμούς, πού διαμόρφωσαν τίς κδηλώσεις το σημερινο παραδοσιακο πολιτισμο τς Θράκης. Τέλος, πάρχουν τομες, πως λαϊκή λογοτεχνία καί ντεχνος λαϊκός λόγος, στούς ποίους πρξε βεβαίως θεματολογική νανέωση, συχνά μπνευσμένη μάλιστα πό τά δια τά στορικά γεγονότα τς νσωμάτωσης, παρατηρεται μως γενικότερα διος παλαιός ονος νά χει συσκευαστε σέ νέους κφραστικούς σκούς. Ατές ο τρες διαφορετικές ντιδράσεις ποτελον τούς κύριους δρόμους μεταλλαγς πιβίωσης τν θιμικν μορφν στή Θράκη, μετά τήν νσωμάτωση στό λεύθερο Ἑλληνικό Κράτος.

Μέσα πό τίς δυνηρές προσπάθειες πού περιγράψαμε γιά τή Θράκη οκοδομήσαμε μία οκονομία σχετικά ατοδύναμη, μία κοινωνία συνεκτική καί σύγχρονη, ν κατορθώσαμε νά στεγάσουμε καί νά νσωματώσουμε τίς κατοντάδες χιλιάδες τν προσφύγων τς πάλαι ποτέ λληνικς νατολς. λλά καί μετά τόν φρικώδη καί διαίτερα καταστρεπτικό γιά τήν λλάδα Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, κατορθώσαμε νά πογειωθομε οκονομικά καί νά νταχθομε στόν πυρήνα τν νεπτυγμένων χωρν.

πό τό 1920 ἕως σήμερα, μία σειρά πό γεγονότα καί συγκυρίες καθόρισαν τήν ξέλιξη καί τή μορφή το σημερινο παραδοσιακο πολιτισμο τς Θράκης, ποος κροβατε μέ πιτυχία νάμεσα στό παρελθόν καί τό μέλλον, νάμεσα στήν παράδοση καί τή νεωτερικότητα. Τό σίγουρο πάντως εναι πώς ο διαδικασίες πού διαμόρφωσαν ατές τίς συνθκες ξεκίνησαν μέ τήν νσωμάτωση τς Θράκης στόν θνικό κορμό, καί τήν πραγματικότητα ατή γνωρίζουν – στω ποψιάζονται– σοι συνειδητά καί μετά λόγου γνώσεως συμμετέχουν στούς τήσιους λαμπρούς ορτασμούς γιά τήν πέτειο τς νσωμάτωσης, πού κορυφώνονται μέ τά λευθέρια τῆς Κομοτηνς, στίς 14 Μαΐου κάθε χρονις.

Θὰ ὁλοκληρώσω τὴν ὁμιλία μου αὐτὴ μὲ τὴν αὐτονόητη, γιὰ ὅλους μας πιστεύω, ἀναφορὰ στὴ συμβολὴ τῆς Ἐκκλησίας στὴν ἀπελευθέρωση τῆς Θράκης. Ἡ περίοδος τοῦ 1912-1920 ἔχει χαρακτηρισθεῖ ἀπὸ τοὺς ἱστορικοὺς τῆς Θράκης ὡς ὁριακὴ καὶ κρίσιμη γιὰ τὴν μετέπειτα ἱστορικὴ πορεία αὐτοῦ τοῦ τόπου.

Κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου ὁ λαὸς ὑπέφερε ἀπὸ τοὺς ὁμοδόξους κατακτητὲς γιὰ νὰ ἀλλάξει τὸ ἐθνικὸ καὶ ἐκκλησιαστικό του φρόνημα. Οἱ κληρικοί μας βασανίσθηκαν, ἐξορίσθηκαν, καὶ πολλοὶ ἀπὸ αὐτοὺς πέθαναν στὴν ἐξορία. Οἱ ναοί μας ὑπέστησαν φοβερὲς καταστροφές, δηώσεις, ἁρπαγὲς καὶ πυρπολήσεις. Τὰ μοναστήρια μας λεηλατήθηκαν καὶ τὰ ἱερά τους κειμήλια μεταφέρθηκαν στὴ Βουλγαρία, ὅπου δυστυχῶς παραμένουν μέχρι σήμερα. Στὴν Κομοτηνὴ Χριστιανοὶ καὶ Μουσουλμάνοι ὑπέστησαν διωγμούς. Ὁ Ναὸς καὶ τοῦ Ἁγίου Γεωργίου, καθὼς καὶ τῆς περιφέρειας γυμνώθηκαν, λεηλατήθηκαν καὶ καταστράφηκαν. Ὡστόσο, ἀπὸ τὴν ἀπελευθέρωση καὶ μετὰ ἡ τοπικὴ Ἐκκλησία, σεβόμενη τὶς πολιτιστικὲς καὶ θρησκευτικὲς ἰδιαιτερότητες τῶν κατοίκων τῆς περιοχῆς ἐργάζεται ἀκούραστα γιὰ τὴν ἁρμονικὴ συμβίωση καὶ τὴν προκοπὴ τοῦ λαοῦ τῆς Θράκης.

  Σήμερα, χουμε μπροστά μας μία ντίστοιχη δοκιμασία. πως καί τότε, τό πρόβλημα δέν εναι μόνο οκονομικό καί κοινωνικό, λλά μαζί θικό καί πνευματικό. πως καί τότε, βοηθός μας καί νεξάντλητη πηγή δύναμης πού ποτελον παράδοση, γλώσσα, ασθηση το τόπου, βαθμός το πατριωτισμο μας καί συνείδηση τς στορικς μνήμης, πάνω ἀπ’ ὅλα ὅμως ἡ διαρκὴς Πρόνοια τοῦ Θεοῦ ποὺ προστατεύει καὶ καθοδηγεῖ σὲ ἔργα ἀγάπης καὶ εὐποιΐας τὸν εὐλογημένο τοῦτο λαό τῆς Θράκης».

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews