inkomotininews@gmail.com

Στον Δεσπότη για τον ποδηλατόδρομο


Από τον Μητροπολίτη Μαρωνείας & Κομοτηνής κ.κ. Παντελήμων, έγιναν δεκτοί σήμερα κάτοικοι και επαγγελματίες των οδών Ορφέως και Δημοκρίτου, εκθέτοντάς του τις έντονες ενστάσεις που έχουν καταθέσει και στο δημοτικό συμβούλιο, ως προς τον τρόπο κατασκευής του ποδηλατόδρομου.

Ο Μητροπολίτης έδειξε...
...να κατανοεί τις θέσεις τους και να συμμερίζεται τις προτεινόμενες εκ μέρους τους τροποποιήσεις, κάποιες από τις οποίες σύμφωνα με πληροφορίες γίνονται δεκτές από τον μελετητή του έργου, ενώ κάποιες άλλες όχι.

Η σχετική πάντως εισήγηση του μελετητή, αναμένεται να συζητηθεί σε προσεχή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.

Η πρόταση των κατοίκων και των επαγγελματιών των οδών Ορφέως και Δημοκρίτου, που κοινοποιήθηκε και στην αρμόδια Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας  Ανατολικής  Μακεδονίας  & Θράκης, έχει ως εξής:

1.    Γενικά
Η παρούσα τεχνική έκθεση «Τροποποιήσεων βελτίωσης κυκλοφοριακών συνθηκών κυκλοφορίας οχημάτων»  ανατέθηκε  στον Πολιτικό Μηχανικό Βγενά Παναγιώτη  από την ομάδα πολιτών «Ορφέως και Δημοκρίτου»,  μετά την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κομοτηνής (27-02-2013) για  την υποβολή προτάσεων,  εντός δέκα ημερών από την κοινοποίηση προς την Ανάδοχο κατασκευής,  προσωρινής  παύσης  των   εργασιών,  επί του έργου «Έργα δακτυλίου ποδηλατοδρόμου» από τους πολίτες . 

2.    Αντικείμενο πρότασης
Το αντικείμενο της πρότασης  αφορά επεμβάσεις με χαρακτήρα άμεσης εφαρμογής και στόχο την επίλυση ή βελτίωση των σημαντικότερων κυκλοφοριακών προβλημάτων που θα προκύψουν από την έλλειψη πρόβλεψης χώρων στάθμευσης – φορτοεκφόρτωσης που πρέπει να έχουν πλάτος τουλάχιστον 2,40 μ. και όχι 2,00 μ., όπως προβλέπεται στην εγκεκριμένη μελέτη, γιατί πρόκειται  για φορτηγά οχήματα που το πλάτος τους είναι μεγαλύτερο των 2,00 μ.,  καθώς η περιοχή επέμβασης είναι το εμπορικό κέντρο της Κομοτηνής. Ένα σημαντικό πρόβλημα που θα προκύψει κατά την διάρκεια λειτουργίας του έργου είναι η αδυναμία για την ασφαλή διέλευση των οχημάτων έκτακτης ανάγκης από τις συγκεκριμένες οδούς (Ν. Ζωίδη, Ορφέως και Δημοκρίτου) λόγω του  πλάτους των 3,50 μ. της λωρίδας κυκλοφορίας.

Η πρόταση θα υλοποιηθεί σε μία φάση με την υποβολή της στο Δημοτικό Συμβούλιο. Στην συνέχεια, αφού ερωτηθεί ο μελετητής για την σύμφωνη γνώμη του επί των τροποποιήσεων, σύμφωνα με  τον Ν. 3316/2005 θα εγκριθεί ή όχι από το Δ.Σ., υπό την αίρεση της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής  της Περιφέρειας  Ανατολικής  Μακεδονίας  & Θράκης. Εφόσον υπάρχει η σύμφωνη γνώμη της Αρχής θα πρέπει να υποβληθεί τροποποίηση της μελέτης από τον μελετητή ή την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου.

3.    Ιστορικό
Η κατασκευή του έργου, γίνεται με βάση την «ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΔΙΚΤΥΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΩΝ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΗΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ» του Γραφείου Μελετών «ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΛΕΤΤΑΣ – ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΣΕΛΕΒΕΝΤΑΣ ΚΑΙ ΣΙΑ Ο.Ε.» υπό τον διακριτικό τίτλο «ΤΟΠΟΑΝΑΛΥΣΗ Ο.Ε.», η οποία εγκρίθηκε την 30η Ιουνίου 2011 με το υπ. Αριθ. πρωτ. 8859/2110 απόφαση της Δνσης Δημοσίων Έργων της   Περιφέρειας  Ανατολικής  Μακεδονίας  & Θράκης. Στοιχεία της εν λόγω μελέτης μας παραδόθηκαν σε ηλεκτρονική μορφή, την 5η Μαρτίου 2013 μετά την συνάντηση με τον κ. Δήμαρχο, οριζοντιογραφίες, και κατά πλάτος, τυπική διατομή και σε έντυπη μορφή προϋπολογισμός του έργου, Προμέτρηση, Αναλυτική προμέτρηση και Τιμολόγιο Μελέτης.  
Το έργο «ΕΡΓΑ ΔΑΚΤΥΛΙΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΥ» δημοπρατήθηκε την 13η Μαρτίου 2012 και εγκρίθηκε το αποτέλεσμα της δημοπρασίας με την απόφαση 79/2012 της Οικονομικής Επιτροπής με Ανάδοχο την Κ/ξια ΠΑΠΑΔΗΜΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – ΣΙΔΕΡΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ – ΜΑΡΑΓΚΟΠΟΥΛΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ με μέση έκπτωση 8,14 %, με την οποία υπεγράφη σύμβαση την 11η Ιουνίου 2012 με συνολικό ποσό σύμβασης συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α .   2.484.211,27 € .  Η συνολική προθεσμία περαίωσης ορίστηκε σε δεκαπέντε (15) μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης, ήτοι στις 10/09/2013.
Οι εργασίες κατασκευής του έργου άρχισαν από την οδό Ν. Ζωίδη και συνεχίστηκαν στην Απ. Σούζου και οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί πλέον των ασφαλτοστρώσεων (ποδηλατο-δρόμου και οδών), της σήμανσης, των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και των εργασιών πρασίνου. Στο επόμενο στάδιο συνεχίστηκαν οι εργασίες, επί της Δημοκρίτου από το ύψος του κόμβου στο ΠΙΚΠΑ με κατεύθυνση προς την ΤΣΑΝΑΚΛΕΙΟ, οι οποίες εκτελούνται μέχρι και την υποβολή της πρότασης, παρά την απόφαση του Δημοτικού Συμβούλιου για παύση των εργασιών μέχρι της υποβολής αυτής.

4.    ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΗΣ – ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Οι χρήσεις γης επί των οδών Δημοκρίτου και Ορφέως είναι μικτή. Περιλαμβάνει :
Κατοικία, τουριστικές επιχειρήσεις, τράπεζες, φαρμακεία, ιατρεία, γραφεία, εστιατόρια, κέντρα διασκεδάσεως, διοίκηση, Πυροσβεστική Υπηρεσία, εμπορικά καταστήματα.
Εξαιτίας αυτού του γεγονότος, της ύπαρξης τόσων πολλών και διαφορετικών δραστη-ριοτήτων κατά μήκος αυτών των οδών, δημιουργείται  μια μεγάλη ζήτηση χώρων στάθμευσης επί αυτών αλλά και εκτός. Με δεδομένο, ότι με την ΤΠΠΕ 2270/26-6-1990 απόφαση του Νομάρχη Ροδόπης «…απαγορεύεται η δημιουργία χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων στα κτίρια που ανεγείρονται επί οικοπέδων τα οποία έχουν πρόσωπο αποκλειστικά στις ανωτέρω οδούς που αποτελούν το κύριο οδικό δίκτυο της Κομοτηνής.»  αυτό επιτείνεται ακόμη περισσότερο το πρόβλημα σε μια πυκνοκατοικημένη περιοχή. Οι υφιστάμενοι χώροι στάθμευσης στην πόλη της Κομοτηνής είναι  ελάχιστοι (Παπανικολάου, πλατεία Αρχιεπισκόπου Χρύσανθου, Περιφέρεια Α-Μ & Θ). Με την ελεγχόμενη στάθμευση περιορισμένου χρόνου που πρόκειται να λειτουργήσει ο Δήμος Κομοτηνής σ αυτές τις οδούς που μελετάμε, οι κάτοικοι αυτών  αποκλείονται από την χρήση αυτών των χώρων στάθμευσης, κατά την διάρκεια λειτουργίας των καταστημάτων.
Η επίλυση του προβλήματος αυτού επιτυγχάνεται :
·         με την δημιουργία χώρων στάθμευσης σε ιδιωτικούς χώρους (ελλείψει κοινόχρηστων) π.χ. στο Ο.Τ. 164 επί της Δημοκρίτου, στον ακάλυπτο χώρο επί της Βύρωνος. Οι οποίοι ούτως ή άλλως λειτουργούν παρανόμως ως χώροι στάθμευσης. Η κατασκευή αυτών μπορεί να γίνει με την μέθοδο Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.). Οι εν λόγω χώροι είναι ιδιωτικοί και το κόστος που θα βαρύνει τον Δήμο  είναι αυτό της αγοράς του οικοπέδου. Μετεγκατάσταση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας  σε άλλο οικόπεδο και δημιουργία πολυώροφου χώρου στάθμευσης στην θέση της. Επίσης μπορεί να κατασκευαστεί και αυτός ο χώρος στάθμευσης με την ίδια μέθοδο Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.).
·         Είναι επιτακτική ανάγκη  αστυνόμευσης των παράνομων σταθμεύσεων για την επιτυχία του διαχειριστικού μέτρου της ελεγχόμενης στάθμευσης. Θα απαιτηθεί η στελέχωση της Δημοτικής Αστυνομίας με επαρκές προσωπικό  (1 αστυνομικός ανά 100 θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης). Στην αντίθετη περίπτωση θα καταληφθούν  αυτοί οι χώροι ελεγχόμενης στάθμευσης είτε από τους κατοίκους είτε από τους επαγγελματίες. Αυτό το φαινόμενο παρατηρείται και σήμερα με την ελλιπή και μη συστηματική αστυνόμευση που οδήγησε  στην παράνομη στάθμευση   σε κρίσιμες θέσεις (διασταυρώσεις, στροφές, πεζοδρόμια, στάσεις λεωφορείων, διαβάσεις ΑμΕΑ κλπ) με αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση της ήδη ανεπαρκούς κυκλοφοριακής ικανότητας του οδικού δικτύου της Κομοτηνής.
Η τροφοδοσία των εμπορικών καταστημάτων,  για την οποία δεν έχουν προβλεφθεί θέσεις στάθμευσης-φορτοεκφόρτωσης σε όλο το μήκος επέμβασης των οδών θα δημιουργήσει οξύτατο πρόβλημα κατά τις ώρες αιχμής και σε οριακές και κρίσιμες συνθήκες κυκλοφορίας. Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά κάποια άμεσα μέτρα εφαρμογής
·         Δημιουργία κατά μήκος των οδών θέσεων φορτοεκφόρτωσης, για την τροφοδοσία των εμπορικών καταστημάτων, πλάτους 2,40 μ. (κατ ελάχιστον) και μήκους 12,00 μ. (κατ ελάχιστον). Στις τουριστικές επιχειρήσεις (όπως είναι τα  ξενοδοχεία) που δέχονται μεγάλο αριθμό επισκεπτών το μήκος πρέπει να είναι μεγαλύτερο ήτοι 15,00 μ.
·         Η χωροθέτηση αυτών των θέσεων φορτοεκφόρτωσης θα πρέπει να γίνει αναλόγως του φόρτου που δέχεται κάθε κατάστημα και εντός κάθε συνεκτικού οικοδομικού τετραγώνου.
·          Το ωράριο τροφοδοσίας των καταστημάτων θα πρέπει να γίνεται σε συγκεκριμένο ωράριο (08:00 π.μ. – 10:00 π.μ.), με εξαίρεση ορισμένων υγειονομικού  ενδιαφέ-ροντος (φαρμακείων, κλινικών)  
Στην περιοχή επί της οδού Ορφέως  στεγάζεται η Πυροσβεστική Υπηρεσία με δεδομένο το πλάτος των 3,50 μ., η διέλευση είναι αδύνατη σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης των οχημάτων  της από την οδό Ορφέως και Δημοκρίτου, όπως φαίνεται και από την απάντηση του Δήμου  με αριθμ. πρωτ. 6203/13-02-2013  σε ερώτηση βουλευτή στην Βουλή των Ελλήνων, αντ αυτών προτείνονται εναλλακτικές διαδρομές «…1.Τα οχήματα αμέσου επέμβασης μπορούν να κινηθούν σε άλλες οδούς όπως αυτές περιγράφονται ανωτέρω…».  Επίσης η εφαρμογή επί της Ν. Ζωϊδη της τυπικής διατομής του έργου,   έχει αναδείξει το πρόβλημα πρόσβασης στην κλινική και στα ιατρεία, όταν απαιτήθηκε η επέμβαση του ΕΚΑΒ και δεν υπήρχαν οι απαραίτητοι χώροι στάθμευσης, ούτε φυσικά το απαραίτητο πλάτος για την στάθμευση των ασθενοφόρων. Οι προτάσεις για την επίλυση ή βελτίωση αυτών των προβλημάτων είναι :
Ø   Αύξηση του πλάτους της κυκλοφορούμενης επιφάνειας πέραν της λωρίδας κυκλοφορίας με  μια Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) πλάτους 1,00 - 1,50 μ.  στα παρακάτω σημεία :
Ø   Επί της Ορφέως :        από την οδό Φιλικής Εταιρείας έως την συμβολή με την οδό
                         Δημοκρίτου επιπλέον Λ.Ε.Α., στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας
                         κατά 1,50 μ. και το πλάτος διαμορφώνεται στα 5,00 μ.

Ø   Επί της Δημοκρίτου: - από την οδό Σοφούλη  έως την οδό Καραολή
                          με κατεύθυνση προς το ΠΙΚΠΑ επιπλέον Λ.Ε.Α., κατά 1,00 μ.
                          ήτοι το πλάτος κυκλοφορίας γίνεται 5,00 μ.
                     - από την οδό Καραολή έως την οδό Ξ. Φιλιππίδου  με
                      κατεύθυνση προς το ΠΙΚΠΑ επιπλέον Λ.Ε.Α., κατά 1,00 μ.
                      και το πλάτος διαμορφώνεται στα 4,50 μ.
                     - από την οδό Ξ. Φιλιππίδου έως τον κόμβο του ΠΙΚΠΑ με
                      κατεύθυνση προς τον κόμβο επιπλέον Λ.Ε.Α., κατά 1,50 μ.
                      και το πλάτος διαμορφώνεται στα 5,00 μ.
                      -από την οδό Μιλτιάδου έως την συμβολή με την οδό
                      Μακεδονίας επιπλέον Λ.Ε.Α., κατά 1,50 μ. και το πλάτος
                      διαμορφώνεται στα 5,00 μ. για την διευκόλυνση των
                      στρεφόμενων οχημάτων προς την οδό Μακεδονίας

Οι παραπάνω τροποποιήσεις δεν θα επιλύσουν το πρόβλημα της ελεύθερης διέλευσης των οχημάτων άμεσης επέμβασης απλώς θα το βελτιώσουν.
Με την  Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) « υπάρχει  δυνατότητα πλευρικής διαφυγής από τη λωρίδα κυκλοφορίας ή έκτακτης στάσης χωρίς παρενόχληση της διερχόμενης κυκλοφορίας. Σε περίπτωση ατυχήματος ή κατά τη διάρκεια εργασιών στην οδό, αυτές επιτρέπουν τον αποκλεισμό του ενός κατά κατεύθυνση οδοστρώματος και την εκτροπή της κυκλοφορίας,. … Γενικότερα επιτρέπουν τη στάση οχημάτων συντήρησης της οδού και τη συσσώρευση του χιονιού κατά τη χειμερινή περίοδο.» όπως αναφέρεται στο 2ο τεύχος   των Ο.Μ.Ο.Ε. (Οδηγίες Μελετών Οδικών Έργων) άρθρο 2.3.3.1.

5.    ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΕΡΓΑ

§         Επί της οδού Ν. Ζωΐδη, η δημιουργία χώρων φορτοεκφόρτωσης (διαστάσεων 2,40 μ.  x 12,00 μ.) και η τροφοδοσία των καταστημάτων σε συγκεκριμένο ωράριο,  θα βελτιώσουν το έντονο πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης που θα παρατηρηθεί. Το πρόβλημα της εξυπηρέτησης της κλινικής και των ιατρείων σε περίπτωση πρόσβασης των οχημάτων άμεσης επέμβασης παραμένει άλυτο.
Η τροφοδοσία των κατοικιών (από την πλευρά του ποδηλατοδρόμου), κατά τους χειμερινούς μήνες, με πετρέλαιο θέρμανσης θα παρουσιάζει μεγάλα προβλήματα και θα πρέπει να γίνεται σε συνεννόηση με την Τροχαία.
Επίσης είναι σημαντικό από πλευράς ασφάλειας των ποδηλατιστών, η προστασία από πιθανή πτώση αυτών επί των κιγκλιδωμάτων, με την τοποθέτηση πλευρικών πετασμάτων από ελαστικό υλικό (σε επόμενο στάδιο κι όχι από αυτήν την εργολαβία). Στην συνάντηση με τον κ. Δήμαρχο, ειπώθηκε ότι θα φυτευτούν θάμνοι δίπλα στα κιγκλιδώματα προς την πλευρά του ποδηλατοδρόμου για την εξάλειψη αυτού του κινδύνου. Ένα δεύτερο σημείο που αφορά την σήμανση, η τοποθέτηση αντανακλαστικών στοιχείων επί των κρασπέδων στις περιοχές των στροφών και ιδιαίτερα στην συμβολή της οδού με την Αγ. Γεωργίου για την ασφαλέστερη καθοδήγηση των οχημάτων, λόγω της απότομης αλλαγής της διατομής.

§         Επί της οδού Ορφέως, όπως αναφέρθηκε παραπάνω είναι επιτακτική ανάγκη να διευθετηθεί  το θέμα  των θέσεων φορτοεκφόρτωσης, με την δημιουργία αυτών, επί των προτεινόμενων από την μελέτη κατασκευής χώρων στάθμευσης και εις βάρος αυτών με διαστάσεις όπως αναφέρθηκαν παραπάνω. Ειδικότερα σε σημεία, όπου το πλάτος των 3,50 μ. της λωρίδας κυκλοφορίας παραμένει και δεν εφαρμόζεται Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.).
Αναφέρθηκε παραπάνω η εφαρμογή της Λ.Ε.Α. σε τμήμα της οδού Ορφέως και συγκεκριμένα από την οδό Φιλικής Εταιρείας έως την συμβολή με την οδό Δημοκρίτου στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, κατά 1,50 μ.. Στην εργολαβία προβλέπεται η ανακατασκευή των πεζοδρομίων σε όλο το μήκος του ποδηλατο-δρόμου με παράλληλη υπογειοποίηση των δικτύων κοινής ωφέλειας (Ο.Κ.Ω.). Αυτό συνεπάγεται ότι δεν θα απαιτηθούν μεγάλης κλίμακας πρόσθετες αποξηλώσεις τόσο  πεζοδρομίων όσο και ασφαλτικών αντιθέτως μειώνεται η επιφάνεια των νέων πλακοστρώσεων λόγω της αύξησης του πλάτους της λωρίδας κυκλοφορίας, όπως φαίνεται στις οριζοντιογραφίες της παρούσας πρότασης. Οι υπόλοιπες εργασίες κατασκευής του ποδηλατοδρόμου παραμένουν ως έχουν. Σε σημεία ίσως απαιτηθούν κάποιες επεμβάσεις  μικρής κλίμακας για την κατασκευή της υποδομής στο ρεύμα με κατεύθυνση προς τον κόμβο της έδρας της Π.Ε. Ροδόπης από την οδό Σοφοκλέους Κομνηνού έως την συμβολή με την οδό Φιλικής Εταιρείας.
Στο υπόλοιπο  τμήμα της οδού παραμένει το πλάτος της λωρίδας κυκλοφορίας στα 3,50 μ. με αποτέλεσμα σε ώρες αιχμής τα οχήματα άμεσης επέμβασης να αδυνα-τούν να διέρχονται από την συγκεκριμένη οδό και να επιλέγουν εναλλακτικές διαδρομές. Η τοποθέτηση των αντανακλαστικών στοιχείων επί των κρασπέδων (ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ) στην συμβολή με την οδό Θησέως, θα υποδείκνυε τον περιορισμό του πλάτους της λωρίδας κυκλοφορίας κατά τη νυκτερινή οδήγηση. 
Οι κάτοικοι της οδού θα πρέπει, κατά την λειτουργία των καταστημάτων, να χρησιμοποιούν χώρους στάθμευσης εκτός της οδού, εφόσον εφαρμοστεί το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης. Επομένως επιβάλλεται η δημιουργία χώρων στάθμευσης για την αποφυγή προβλημάτων εκνευρισμού αλλά και οικονομικού και κοινωνικού κόστους.           

§         Στην οδό Δημοκρίτου έχουν εκτελεστεί (και εκτελούνται) εργασίες σε τμήμα του, όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, με αποτέλεσμα επεμβάσεις σ αυτό να  είναι δαπανηρές, παρόλο που το πλάτος σε ορισμένα σημεία είναι μεγαλύτερα των 3,50 μ. στο σημείο του κόμβου (ξενοδοχείο ΕΛΛΑΣ), θα ήταν προτιμότερο ένα μεγαλύτερο πλάτος της λωρίδας κυκλοφορίας, έτσι ώστε να αποφεύγεται ο            ΄΄ στραγγαλισμός ΄΄  της κυκλοφορίας των κινούμενων οχημάτων από την οδό Υψηλάντου. Η τοποθέτηση των αντανακλαστικών στοιχείων που αναφέρθηκαν
θα βελτιώσει τις συνθήκες νυκτερινής οδήγησης.

Στα τμήματα που δεν έχουν εκτελεστεί εργασίες οι επεμβάσεις αφορούν, όπως αναφέραμε,  σε εργασίες που ούτως ή άλλως θα εκτελεστούν και θα υπάρξει μείωση των αποξηλώσεων (ασφαλτικών στρώσεων κλπ) και των πλακοστρώσεων, λόγω της αύξησης του πλάτους της λωρίδας κυκλοφορίας, όπως φαίνεται στις οριζοντιογραφίες της παρούσας πρότασης.  Κατά τα λοιπά ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην περιοχή από την οδό Σοφούλη  μέχρι την οδό Καραολή, όπου υπάρχουν δέντρα σε περίπτωση που απαιτηθεί η μεταφύτευση τους (δεν απαιτείται μάλλον) λόγω της αύξησης πλάτους κυκλοφορίας από 1,00 μ. έως 1,50 μ.  Στην περιοχή από την οδό Τσανακλή και μέχρι την οδό Μιλτιάδου δεν υπάρχει τροποποίηση της μελέτης. Στην συνέχεια όπως αναφέραμε λόγω της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.), από την οδό Μιλτιάδου έως την οδό Μακεδονίας, λόγω της αύξησης του πλάτους της λωρίδας κυκλοφορίας, όπως φαίνεται στις οριζοντιογραφίες, έχουμε μείωση των πλακοστρώσεων και των αποξηλώσεων (ασφαλτικών κλπ).  
Για τους κατοίκους της περιοχής ισχύουν τα προαναφερόμενα για την οδό Ορφέως. Η  λύση του προβλήματος της στάθμευσης των οχημάτων τους είναι η δημιουργία των χώρων στάθμευσης που προαναφέραμε. Με δεδομένο την οικονομική δυσπραγία του Δήμου Κομοτηνής απαιτείται η κινητοποίηση των αρμόδιων φορέων του Κράτους, για την εξαγορά των οικοπέδων και την κατασκευή πολυώροφων χώρων στάθμευσης, μέσω των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.),  μιας και αυτά είναι εξαρτώμενα έργα των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που προτείνονται. Σε διαφορετική περίπτωση οι νέοι χώροι ελεγχόμενης στάθμευσης θα είναι κατειλημμένοι από τους κατοίκους το οποίο  σε συνδυασμό με την ελλιπή και μη συστηματική αστυνόμευση θα δημιουργήσει ασφυκτικές συνθήκες κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης.

6.    ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ

Στον Πίνακα 1 φαίνεται το κόστος των απαιτούμενων έργων που αφορούν τις τροποποιήσεις που προτείνονται. Όπως προκύπτει έχουμε μείωση ορισμένων κονδυλιών του προϋπολογισμού στην κατηγορία των Τεχνικών Έργων στα άρθρα 2.1, 2.2, 2.3, 2.6 και 2.9  κατά 37.214,77 € που οφείλεται,  στην μείωση των πλακοστρώσεων των πεζοδρομίων, λόγω της αύξησης της λωρίδας κυκλοφορίας με την προσθήκη της  Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.).

7.    ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ

Είναι έργο τοπικής εμβέλειας αλλά μεγάλης σημασίας για την κοινωνία της πόλης της Κομοτηνής. Οπωσδήποτε, είναι σημαντικό να ολοκληρωθεί και να αποδοθεί στην κυκλοφορία το συντομότερο δυνατό. Από την άλλη πλευρά δεν μπορεί τυχόν βιασύνη ολοκλήρωσης να αποβεί σε βάρος της ποιότητας του έργου και γενικότερα στην ποιότητα ζωής των ανθρώπων η οποία χειμάζεται την περίοδο που διανύουμε.
Όπως αναφέρθηκε η παρούσα είναι μια πρόταση τροποποίησης (ούτε σε στάδιο αναγνωριστικής μελέτης) και δεν θα μπορούσε να είναι μελέτη λόγω του περιορισμένου χρόνου που είχαμε στην διάθεση  μας, εφόσον θέλουμε να σεβόμαστε αυτό που πρεσβεύουμε. Στην συνέχεια της πρότασης θα υπάρξει συνεννόηση σε πρώτο στάδιο με την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας  Ανατολικής  Μακεδονίας  & Θράκης (στην οποία κοινοποιείται η παρούσα) για την εξέταση αυτών των τροποποιήσεων, κατά πόσον δύναται να ενταχθούν στο υπό κατασκευή έργο. Μετά την σύμφωνη γνώμη της Αρχής θα υποβληθεί από τον μελετητή (εφόσον συμφωνεί με τις τροποποιήσεις) ή την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου η τροποποίηση της μελέτης για τις απαραίτητες  εγκρίσεις. Σ αυτό το σημείο να αναφέρουμε, ότι είναι  δεδομένη από μέρους μας οποιαδήποτε τεχνικής συνδρομής μας ζητηθεί σε οποιοδήποτε στάδιο. Στο διάστημα αυτό ο Ανάδοχος θα μπορεί να εκτελεί εργασίες σε περιοχές του έργου, οι οποίες δεν τροποποιούνται και κατασκευάζονται σύμφωνα με την μελέτη.      

8.    ΣΥΝΟΨΗ

Τα  προτεινόμενα μέτρα τροποποίησης της μελέτης κατασκευής του έργου δεν θα επιλύσουν τα προβλήματα  κυκλοφορίας και  στάθμευσης στο κέντρο της πόλης απλώς θα βελτιώσουν τις κυκλοφοριακές συνθήκες κατά τις ώρες αιχμής. Όλα αυτά που προτάθηκαν παραπάνω :
·         Δημιουργία χώρων φορτοεκφόρτωσης στις ήδη υπάρχουσες θέσεις στάθμευσης με  τροποποίηση των διαστάσεων.
·         Τροφοδοσία των καταστημάτων σε συγκεκριμένο ωράριο εκτός κάποιων εξαιρέ-σεων.
·         Δημιουργία πρόσθετης  Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) σε τμήματα των οδών από  1,00 μ. έως 1,50 μ. 
·         Κατασκευή χώρων στάθμευσης στο Ο.Τ. 164  και σε ακάλυπτο χώρο οικοπέδου επί της οδού  Βύρωνος.
·         Μετεγκατάσταση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας σε άλλο χώρο και δημιουργία χώρου στάθμευσης.
·         Μέτρα σήμανσης και ασφάλειας επί των ποδηλατοδρόμων (προστατευτικά πετάσματα , αντανακλαστικά στοιχεία )
·         Συστηματική αστυνόμευση για την αποτελεσματική εφαρμογή των ρυθμίσεων και μέτρων 

αλλά και κάποιες μικροτροποποιήσεις, που μπορούν να γίνουν κατά την διάρκεια κατασκευής του έργου και δεν έχουν προβλεφθεί, εφόσον είναι σύμφωνες με την γενικότερη  φιλοσοφία του έργου, είναι προς την πλευρά βελτίωσης των κυκλοφοριακών συνθηκών.

9.    ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Όπως αναφέρεται στο Ολοκληρωμένο Σχέδιο Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Κομοτηνής «… αυτό συνίσταται από μια σειρά εκτεταμένων παρεμβάσεων στον κεντρικό τομέα της πόλης, με στόχο την αποκλιμάκωση των υψηλών κυκλοφοριακών φόρτων, τη δημιουργία ενός οδικού δικτύου περιβάλλοντος το οποίο δύναται να εξυπηρετήσει τις μετακινήσεις των πολιτών αποτρέπει, δε, την απρόσκοπτη και ανεξέλεγκτη χρήση του επιβατικού οχήματος στο συγκεκριμένο τμήμα της Κομοτηνής.».  Επομένως είναι σημαντικό να εφαρμοστούν όλα αυτά που προβλέπονται στο ΟΣΑΑ και όχι αποσπασματικά - κάποια έργα. Επίσης θα πρέπει να προχωρήσει ο Δήμος στην σύνταξη μιας γενικής Μελέτης Μεταφορών και Κυκλοφορίας σε συνδυασμό με τον γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό και επικαιροποίηση της ανά 10 χρόνια, όπως προτείνει εδώ και καιρό ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (Σ.Ε.Σ.)  για όλες τις πόλεις της χώρας. Ο σκοπός αυτής της μελέτης θα είναι ο μακροχρόνιος  σχεδιασμός  - προγραμματισμός και πρωτίστως ο εντοπισμός και η άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων κυκλοφορίας και στάθμευσης. Ενδεικτικά κάποια μέτρα άμεσης εφαρμογής, που ακολουθούν τις μελέτες, που μπορεί να γίνουν  με ελάχιστο ή μηδενικό κόστος.
·         Προγραμματισμός και δημιουργία χώρων στάθμευσης με την μέθοδο Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.)
·         Αναδιοργάνωση της Δημοτικής Συγκοινωνίας και εφαρμογή εσοχών στάσεων για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (Μ.Μ.Μ.)
·         Συστηματική αστυνόμευση για την αποτελεσματική εφαρμογή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και μέτρων
·         Καταγραφή συμπλήρωση και διόρθωση της οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης
·         Προσαρμογή, βελτιστοποίηση και εκσυγχρονισμός της σηματοδότησης
·         Αστυνόμευση του ωραρίου τροφοδοσίας
·         Καθορισμός διαμπερών κινήσεων και κυρίως βαρέων οχημάτων με χρήση κατάλληλων διατάξεων και μέτρων για την καθοδήγηση των οχημάτων στις επιθυμητές διαδρομές.

Είναι διεθνώς αποδεδειγμένο ότι τα περισσότερα μέτρα αντιμετώπισης των κυκλοφοριακών προβλημάτων δεν έχουν άμεσα αποτελέσματα. Για το σκοπό αυτό απαιτείται εφαρμογή ολοκληρωμένης και σύγχρονης επικοινωνιακής στρατηγικής για την διαρκή ενημέρωση  της αναγκαιότητας των μέτρων,  συνεργασία ανάμεσα στους αρμόδιους φορείς και τους πολίτες (ουσιαστική), συναινετικές τελικές αποφάσεις  (στο πλαίσιο του δυνατού) για την αποφυγή κοινωνικών αντιδράσεων και επαρκή ενημέρωση των πολιτών για τις επικείμενες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews